DigiConsumers - nuorten taloustaitojen edistäminen digitalisoituvassa kulutusyhteiskunnassa

Uusin julkaisu

Tämä uraauurtava kirja tarkastelee nuorten ...

1 0
Edited by Terhi-Anna Wilska and Jussi Nyrhinen
30.07.2025

Young People in Digital Environments Agency, Opportunities and Risk

This pioneering book, edited by Terhi-Anna Wilska and Jussi Nyrhinen, examines how young people’s agency in differing digital landscapes intersects with areas such as communication, economy, work and leisure. The book analyses various risks and opportunities related to social media and other digital platforms and provides recommendations to enhance young people’s influence and competence in digital environments.

Keywords: Young People; Agency; Digital Communication; Digital Privacy; Online Risks; Online Opportunities; Artificial Intelligence; Youth

DigiConsumers näkyy ja vaikuttaa

21.07.2025
Eija Seppänen

Elämisen taidetta

Kun nuori muuttaa pois kotoa, hänellä alkaa uudenlainen arki, jossa oman vapauden lisäksi on tukku velvoitteita ja rahareikiä. Useimmilla suurin menoerä on asuminen. Porin SuomiAreena-viikon...

DigiConsumers pähkinäkuoressa

DigiConsumers on monitieteellinen tutkimushanke, jossa etsitään ratkaisuja 13–25-vuotiaiden nuorten talousosaamisen ja kulutustaitojen parantamiseen erityisesti digiympäristöissä.

Lisää Digiconsumersista

Tutkimuksen tavoite

Toimet digitaalisten ja taloustaitojen edistämiseen edellyttävät kokonaisvaltaista ymmärrystä nuorten kulutuskulttuureista ja talouskäyttäytymisestä sekä sitä ohjaavista tekijöistä digitaalisissa ympäristöissä.

Tutkimuksen tavoitteena on käytännön ratkaisujen löytäminen nuorten taloustaitojen, digitaitojen ja vastuullisen kuluttamisen edistämiseen.

Tutustu osa-alueisiin

Monitieteinen hanke

DigiConsumers on monitieteinen, nuorten kulutuskulttuureiden muutoksiin, kulutus- ja talouskäyttäytymiseen sekä talous- ja digitaalisten taitojen tutkimukseen keskittyvä konsortio. Hanke toteutetaan vuosina 2019–2025. Tutkimusta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Jyväskylän yliopiston johtamassa konsortiossa ovat mukana Helsingin yliopisto, Vaasan yliopisto, Pellervon taloustutkimus PTT sekä Nuorten yrittäjyys ja talous NYT.

Yhteistyössä Digiconsumersin kanssa